Israel, landet du gav oss

Guds förhållande till judarna har varit turbulent på många sätt och det beskrivs också i bibeln. Judarna har ofta velat gå sina egna vägar, utan Gud. Efter att ständigt ha brutit förbundet med Gud och dyrkat andra gudar har han låtit skingra dem över jorden, dock inte för alltid. De fick löfte att komma tillbaka till sitt land, något som profeterna och judarna trodde och väntade på. När äntligen Jesus föddes i Betlehem, växte upp och började sin verksamhet blev han inte trodd. Judarna väntade sig en kung som skulle befria dem från romarna, med det var inte Jesus ambition.
Hans uppgift var att tala om att det finns en väg tillbaka till Gud för judarna, men också hedningarna var välkomna och folkets synder kunde bli förlåtna.

Det var inte prästerskapet intresserade av, de höll fast vid Mose lag, men gjorde sina egna tillägg som omintetgjorde lagen. (Jmf RKK med sina egna traditioner). När Jesus började bli omtyckt bland folket beslutade sig överheten att döda honom.
Man förfalskade Jesu uttalanden, skaffade fram falska vittnen och fick på det sättet till ett justitiemord. Men döden kunde inte behålla honom som skrifterna sagt, och han uppstod på tredje dagen, visade sig bland sina lärjungar och en ”sky av vittnen” och blev upptagen till himlen. Innan han lämnade lärjungarna fick de motta den s.k. missionsbefallningen:

”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Tiden går och det har utvecklats en kyrkohistria. Riken har kommit och gott, maktmänniskor har kommit, blivit störtade och ersatta med andra. Judarnas förskingring över hela jorden är i dessa dagar på väg att avslutas, återvändandet har påbörjats och kommer att avslutas som Gud har lovat.

Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. (Hesekiel 36)

Löftet innefattar att bosätta sig i landet som varit deras från begynnelsen, men som Guds fiender inte vill låta dem behålla. Inte för att ”jordplätten” betyder något, det är hatet mot judarna som är motivet. De vill inte se någon form av judar i sitt närområde. Sverige har genom vår regering bestämt sig för att också i FN delta i fiendskapen mot Israel och låta ”Barrabas”, i form av Hamas gå fri.
Var man än f.ö. skulle placera en judisk stat vore det olämpligt i världssamfundet ögon – och arabernas naturligtvis. Så, jag tror att Guds planering får duga, vad än FN säger.

En profetia, Herrens ord om Israel. Så säger Herren, han som har utspänt himlen och lagt jordens grund och som har format människans ande i henne: Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat. Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne. (Sak 12:1-3)

Genom en resolution i FNs säkerhetsråd håller man på att arbeta på att profetiorna skall fullbordas, utan att förstå vad man gör.

skall jag samla alla hednafolk och föra dem ner till Josafats dal. Där skall jag hålla dom över dem för mitt folks, min arvedel Israels, skull, som De har förskingrat
bland hednafolken.
De har delat mitt land. (Joel 3:2)

FN säger ”två stater”. Guds ord förklarar konsekvensen. Hur tror vi det går?

Bildresultat för Bilder på stora träd i Israel

”Vad liknar Guds rike? Vad ska jag jämföra det med? Det liknar ett senapskorn som en man tar och sår i sin trädgård. Det växer upp och blir ett träd, och himlens fåglar bygger bo bland grenarna.”


Annonser

3 thoughts on “Israel, landet du gav oss

  1. Tack för en fantastiskt fin och verklighetsförankring sammanfattning av läget.
    Ett salt i förruttnelsen, helt klart!
    Satt och lyssnade på en ung relativt känd ung man som på sin hemsida försökte bortförklara Israel och Guds löften till folket.

    Man blir beklämd över den bristande insikt som finns i ordet. Att man gör allt för att vrida och vända på Guds ord för att om möjligt få sin teori att gå ihop.

    Tack för att du skriver och försvarar sanningen om Israel.. Att Jerusalem och landet är en stötesten är sannerligen mer än uppenbart.

    Guds välsignelse!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s