Det går att bli bevarad

Paulus skriver i brevet till romarna om sin nöd för sina bröders och (systrars) frälsning och hur denna resa börjar, och jag citerar ett avsnitt:

För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam . Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst .

Dessa sex rader besvarar egentligen alla dina frågor om vad som gäller för att få dina synder förlåtna och nå målet, himlen. Men det fattas kanske något för dig, kunskapen om hur enkelt det är. Och varför vet du inte det? Du har kanske lyssnat till någon annan, som inte heller vet något? Resultat blir, att ”om en blind leder en blind faller båda i gropen.” (Matt. 15:14). Och det finns många som är blinda. Risken att komma fel ligger i öppen dag.

Paulus förklarar ytterligare:

Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar? Och hur ska några kunna predika om de inte blir utsända? Som det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet!

Detta är väl ett logiskt resonemang som mynnar ut i att någonting måste hända innan du kan komma att tro. Någon måste berätta och förklara det som skall ske med dig. Vi som har kommit att tro har fått uppgiften att föra evangeliet vidare, till dig och andra. ”Gå ut i hela världen……”, säger Jesus.

Det är vårt uppdrag. Denna bloggpost ingår i uppdraget. Jag kan vittna om evangeliets kraft att frälsa liksom många med mig.

Men – alla ville inte rätta sig efter evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan? Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord.
 Men nu frågar jag: Har de kanske inte hört? Jodå: Deras röst har gått ut över hela jorden, deras ord till världens ändar . 


Ja, där sitter problemet, inte för alla, men för många. Man vill inte. Det är någon som lägger hinder i vägen, Satan. Han började sin verksamhet genom att utså tvivel gent emot Guds ord redan i begynnelsen genom att lura Eva att äta av det förbjudna. Något som han fortsatt med genom alla tider. Hans förförelsekonst är beskriven på många ställen i bibeln.

Människans felaktiga val genom tiderna baserade på Satans förmåga att förföra har lett oss fram till den här situationen.

Om du läser min förra bloggpost, ”Allt har sin tid”…. ser du att Satan driver sitt spel i olika fora för att locka kristna till att överge tron. Han är fortfarande verksam. Det är viktigt att stå emot förförelsen ända till slutet. Det går att bli bedragen

Vi vet att vi är av Gud och att hela världen är i den ondes våld, skriver aposteln Johannes. När vi ser oss omkring är det väl inte mycket som motsäger honom.

Men än finns det tid, begagna den väl!

Johannes också citerar Jesus: Låt inte era hjärtan oroas. tro på Gud och tro på mig .

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s