Uthållighet i tron

Det finns säkert vänner som tycker att jag med flera ägnar oss åt fel saker ibland, t.ex. frågan om hur, när och på vilket sätt Jesus kommer tillbaka. Vi vet att han kommer, vi vet ganska väl tidpunkten också, profeten Daniel har lyft på slöjan delvis och Anders Gärdeborn har i sin bok Mästerdirigentens verk lyft den en bit till, speciellt när det gäller kronologin. När vi också ser på hur världen mer och mer antar den destruktiva form som profeter och Jesus själv har förutsagt förstår vi att vi lever i ändens tid.

Själv tycker jag att det är den tid vi lever nu vi skall fokusera på. Det är här och nu vi kan påverka vår egen och andras framtid. Jag tror att de flesta som läser bibeln förstår att tiden härefter är kort. Hur kort den är, om det finns svar på det, finns det i Guds ord.
Känner vi inspiration över att han kommer, eller är vi ängsliga? Kommer det att gå ”som smort”, eller finns det svårigheter i sammanhanget?

Det finns redan nu motstånd och förföljelse involverad i tron på Jesus och konfrontation med människor, inspirerade av Antikrist? Kommer hans verksamhet att påverka din relation med Jesus och din övriga omgivning?
Han har stor makt att tillsammans med den falske profeten förvilla människor, även kristna, genom sina falska påståenden och övriga lögner. Är du på din vakt där?
Jesus tillsammans med apostlarna varnar på många sätt för honom. Kommer vi att kunna skilja hans lögner från sanning? Det blir viktigt.
I sändebreven till de sju församlingarna som Johannes fick förmedla kan vi läsa ur brevet till Filadelfia.

Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare. Jag kommer snart. Håll fast vid det du har så att ingen tar din krona.


Det går alltså att förlora den krona som du och jag fått.
Också aposteln Petrus har en del att säga: Efter en kort inledande hälsning presenterar Petrus också botemedlet mot slöhet och tanklöshet i en kristens liv. Han förklarar att hans dagar är räknade och att de troende bör lyssna till hans budskap och till profeternas ord.
Sedan varnar han utan omsvep för falska lärare. Under de sista dagarna kommer de att märkas mycket tydligt, säga och göra vad som helst för pengar, hånle åt det Gud gör, göra vad de känner för, skryta och skrävla, för att till sist ändå bli dömda och straffade av Gud.

Det pågår en kamp för tron från början till slut, Jesus mot fariseerna och sadukeerna, Paulus mot judaisterna och hedniska visdomslärare, Jakob mot en död och teoretisk tro, Petrus mot Kristusförnekelsen och libertanism, Johannes mot gnostiska tendenser. Skaran av falskmyntare har inte blivit mindre. Där det handlar om pengar skall du spetsa öronen extra mycket, det går att bli bedragen på sin tro och därmed sin krona.
I brevet till Filadelfia betonade Jesus uthålligheten, genom att bevara hans ord, kanske speciellt i samband med prövningar där din uthållighet hjälper dig att behålla din krona.

När Paulus kommit till sin stund på jorden säger han:
Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp, jag har bevarat tron. Nu ligger rättfärdighetens segerkrans tillreds åt mig, och Herren, den rättfärdige domaren, skall giva den åt mig på »den dagen»,

och icke åt mig allenast, utan åt alla dem som har älskat hans tillkommelse.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s