Paulus och Guds rättfärdighet

Även Jesu lärjungar och apostlar förföljdes av judarna på de// Paulus i Apg 17:30-31.n tiden och Paulus utsattes även han för anklagelser. Ingenting fanns emellertid att anklaga honom för. Trots det sattes han i fängelse och förhördes ingående om ”den vägen”. Olika höga potentater förhörde honom i omgångar och till slut vädjade han till kejsaren i Rom.

Vid ett tillfälle kom Felix tillsammans med sin hustru Drusilla, som var judinna. Han lät hämta Paulus och ville höra honom tala om tron på Kristus Jesus.

Men när Paulus gjorde just det, talade om rättfärdighet och självbehärskning och den kommande domen, blev Felix förskräckt och sade:
”Gå din väg för den här gången. När jag får tid ska jag kalla på dig.” Samtidigt hoppades han att Paulus skulle erbjuda honom pengar. Därför lät han ofta hämta honom och samtalade med honom.

Det som låg på Paulus hjärta talade han om, och det var rättfärdighet, självbehärskning och dom. Det var ämnen som inte alls var aktuella för Felix.
Hur blir man då rättfärdig inför Herren? Räcker det inte med att man tror? Det står ju så.

Abraham trodde på Herren, och han räknade honom det till rättfärdighet.
Om Abrahams tro räckte, räcker också din tro

Jesus säger i Matt 6:33:
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall ni få allt det andra också, och Paulus skriver, med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

En av de tidigast dokumenterade profetiorna i pingstväckelsens barndom hade uttalats på Azusa street i Los Angeles redan 1906. Profetian gällde framtiden för den rörelse som fört den helige Ande upp på agendan. Den förvarnade om en kommande förgrovning och förbränning:

Profetian återfinns i Peter Halldorfs bok, Hädanefter blir vägen väglös, 1997:

I de sista dagarna kommer tre ting att ske med den stora pingströrelsen:
Det kommer att bli en överbetoning på kraft, snarare än rättfärdighet.
Det kommer att bli en överbetoning på lovsång till en Gud man inte längre ber till
Det kommer att bli en överbetoning på Andens gåvor, snarare än på Kristi herravälde

Utan att vilja hårdtolka profetian, tycker jag ändå att den är ett observandum för kristenheten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s