Jesus kallar honom lögnens fader

I en ordväxling med fariséerna sade Jesus:

”Vore Gud er Far skulle ni älska mig, för jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan höra mitt ord. (Lögnen talar högre än Jesus)

Ni har djävulen till far och vill följa er fars begär. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, för det finns ingen sanning i honom. När han talar lögn talar han utifrån sig själv, för han är en lögnare och lögnens fader. (Joh 8:40)
(han kan inte tala sanning)

Än i dag ekar Djävulens ord på jorden, understödda av ondskans hantlangare som fastnat i hans löfte om att förhoppningsvis vara gudar och därför inte behöver dö. Men det blir ändå konsekvensen av att inte ha gett rum för

Adam, Eva och frestelsen
Djävulen kommer som en orm i lustgården och vet precis var han ska sätta in stöten. Han ignorerar all den frihet människan fått att äta av (nästan) alla träd, och fokuserar istället på det enda träd där Gud har lagt in en begränsning.
Lögnens fader
(Joh 8:44) drar fram sitt trumfkort och ljuger människan rätt upp i ansiktet genom sina tre inlägg (1 Mos 3:1-5). (han tar friheten från människan)

Har Gud verkligen sagt (att ni inte får äta av alla träd i lustgården)?
Detta är ingen direkt lögn utan mer ett ifrågasättande av Gud Ord. Det är en populär taktik som ormen fortfarande gärna använder. (han sänker trovärdigheten av Guds ord)
Skulle Bibeln verkligen ha något att säga den moderna människan? I new age-kretsar talas det om att evangeliet är förlegat och att människan behöver en ny förståelse, och den moderna bibelkritiken framhåller att läsaren fritt får tolka all text vilket, om det nu vore sant, skalar bort alla icke-förhandlingsbara sanningar från Skriften

Ni ska visst inte dö!
Denna lögn har behandlats tidigare i samband med själens odödlighet där det påpekades att den ligger till grund för många grekiskt influerade läror som smugit sig in i kristendomen. (han ger dem ett löfte, lögnens löfte)

Tilläggas kan att den också finns i universalismen (tron att alla till slut blir frälsta), reinkarnationen (tron att själen vandrar vidare genom återfödelse) och nära-döden-upplevelser (tron att döda människor besökt himlen).

Ni blir som Gud (med kunskap om gott och ont).
Denna lögn är snarlik den förra eftersom en av de gudsunika egenskaperna är just inneboende odödlighet. Lögnen finns i österländska religioner (inklusive new age-läror) som talar om den kosmiska gudomen och om kraften som kommer inifrån människan själv. En gemensam nämnare för det vildvuxna new age-trädet är just bekännelsen att ”Jag är gud”, medan den kristnes högsta bekännelse är att ”Jesus är Gud”.

(han lovar en ljus framtid, men saknar möjlighet att leverera).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s